Årets Bild 2023 

Påsikt Färg


Jury: Gävle Fotoklubb

1:a

Göran Unemyr
"After a hard life"

Fantastiskt porträtt! Man kan fundera över vad hon har upplevt i sitt liv. Kvinnan är bra placerad i bilden. Troligtvis naturligt infallande ljus från vänster som belyser ansiktet och armen på ett fint sätt. Det fina ljuset och skärpan gör att man blir fascine-rad över ansiktet och den klara blicken. Hennes blå kläder och mössa passar bra i färg till ansiktet. Bra bakgrund. Ringen i örat samt handen ger också bilden något mer att betrakta och lyfter bilden. Ett mycket bra porträtt på en intressant kvinna.


2:a

Margareta Unemyr
"Bokmal"

Ett porträtt, med fint infallande mjukt ljus. Bra bakgrund med fin färg som passar bra in i bilden. Huvudduken kanske hör till en religion men behöver inte vara så, men den tar stor uppmärksamhet i bilden och man börjar fundera. En till sak man funderar över är vad hon läser och i vilken situation är bilden tagen. En bra bild ska generera funderingar och därigenom väcka intresse vilket denna bild gör. Kvinnan i bilden är bra placerad kopplat till bokens placering och bra beskuren bild.


3:a

Leif Arvidsson
"Vad gör dom?"

Vi instämmer med kons funderingar, ”vad gör dom”? Som naturfotograf känner man igen sig. I den igenväxande ängsmarken finns en liten våtmark där något intressant fotoobjekt finns. Detta är naturfotografernas höjdpunkt, vilken bild det kan bli! Se på den bakersta fotografen med ryggsäck, här finns viljan att ta bilden – observera, huka sig och samtidigt upp med kameran. Intressant i bilden och roligt är att kon är med. Fotografen fann snabbt en fin komposition där allas blick går mot samma plats i bilden även kons. Fotograferna och kons placering i bilden är bra. I brådskan att få den intressanta kompositionen kanske fokus hamnade lite fel. Fokusen kanske skulle vara på fotograferna eller på kon, nu ligger den mitt emellan! En trevlig bild av naturfotografernas vedermöda och en bra komposition.


Påsikt svartvitt


Jury:  Gävle Fotoklubb  

Bedömningsförklaringar:

Intrycket = känslan av att betrakta bilden, beundran, glädje, sorg, njutning

Kreativiteten = samma som ovan

Bildbehandlingen = utskriftskvalité, skräpa, exponering, retuschering, montering

Komposition = val av kameraposition, brännvidd, skärpedjup, balans, linjespel, förgrund, bakgrund

Ljusbehandling = hur ljuset framhäver motovet, former, djup, skuggor

Temat = stämmer bildtiteln med bildens innehåll

1:a

Göran Unemyr
"100-Years"

Intrycket:

Det här är en sådan bild som omedelbart fångar betraktarens intresse. Den gamle mannens varma och mycket närvarande blick berör verkligen och dessutom utstrålar bilden glädje, och det kan man inte få för mycket av.
Bilden tar oss från vår svenska stela och modernistiska tillvaro till en plats, kanske orientalisk, där en gammal människa märkt av ett långt liv, avsaknad av materiella tillgångar men ändå så ”fyller han rummet” med sin blotta närvaro.


Kreativiteten:

Bra val av papper och en välexponerad bild gör att både golvets dovt belysta plankor och mannens silvergrå hår framträder på bästa sätt, och skärpan sitter där den ska.                     Den svarta passepartouten passar bra. 


Komposition:

En fin komposition där ingen del av huvudmotivet har halkat utanför ramarna. Mannens seniga kropp och de vänliga ögonen omgivna av det långa vita håret är fotografiets epicentrum. Gubbens framåtlutande ställning förstärker bilden.
Stolen med sitt vita tygstycke bildar en lugn bakgrund samt att det ljus som svagt strålar in från höger förstärker rumskänslan. 


Ljusbehandling:

En mästerlig bild med en mycket fin ljusbehandling vilket gör att den seniga kroppen och draperingen i klädedräkten framträder så fint.


Temat:

Bilden har fotografen kallat ”100 years” och det kan mycket väl stämma som ålder på den härligt plirande gamle mannen.

2:a

Stefan Beckman
"Sågaretorpet"

Intrycket:

Oj oj oj, vad har vi här då? Mörkt, risigt, slitet och ruffigt. Men likväl intressant och på något vis även tilldragande! Det gamla huset har inte gett upp fastän tidens tand har satt sina tydliga spår,  nej då, här kämpar eldsjälar på i höstmörkret. Under himlens mörka skyar, 

kan vi se spår av mänskliga göranden. Skyltarna på väggen upplyser om lopp-marknad, konst, parkering och en stor men snäll hund. Skymt av buskar och mörker blänker det till av gamla cyklar och annat, och ur fönstren strömmar ett varmt ljussken. Därinne kanske en kaffebryggare puttrar mellan loppmarknadens allehanda ting och fyndletande besökare.


Kreativiteten:

Bra gjort av fotografen att ta bilden under dessa ljusförhållanden. Kvällsmörkret förstärker den gamla byggnadens egenartade karaktär.


Bildbehandlingen:

Exponeringen och skärpan träffar helt rätt, trots det svaga ljuset kan betraktaren urskilja detaljer både i fasaden, himlen och omgivningen.


Komposition:

En bra komposition där husets fasad leder oss med fast hand in i bilden, på vägen dit fastnar blicken på detaljer på huset, balkongen, skyltarna, cykeldelarna, markens löv och till sist de vackert spröjsade fönstren där det varma ljuset strålar ut. Mycket bra.


Ljusbehandling:

Den varsamma exponeringen gör hela bilden, konsten att få fotografiet att återge detaljer i det svaga ljuset kräver en skicklig fotograf, bravo.


Temat:

Sågaretorpet kanske säger allt för de boende i denna trakt, men för en utomstående är det svårt att tänka sig att det ser ut så här vid Sågaretorpet, kanske ordet Loppis skulle varit med i titeln. Men det är fortfarande en bra bild.


3:a

Margareta Unemyr
"Blick mot Himlen"

Intrycket:

Det här är en bild med lugn och harmoni, en bild som stillar oroliga själar och där kvinnans sökande blick tar oss med till högre, kanske himmelska höjder. Likt fotografiet på mannen med käpp verkar denna bild också ta oss till orienten, den fina asiatiska stråhatten och mönstret i räcket tyder på det.


Kreativiteten:

Här har fotografen på ett njutbart sätt utnyttjat motivets starka kontraster mellan vitaste vitt mörkaste mörkt. Räckets mönster tonar diskret fram inramat av det vita klänningstyget, snyggt.


Bildbehandlingen:

En välexponerad bild med utsökt teckning i de vita partierna och ansiktet. Skärpan på modellens ögon och hår är väl inte på topp men tillräcklig. Även denna bild passar fint med inramning av en svart passepartout.


Kompostion:

En bra komposition där det råder en skön balans mellan hög- och lågdagrar och mellan bildens ingående delar såsom förgrund, huvudmotiv och bakgrund. Ingen del i bilden känns felplacerad, det är sådana ingredienser som behövs för att en bild ska bli ”bra”. Alternativet att kvinnan blick riktats mot fotografen hade möjligen skapat en bättre kontakt med betraktaren men å' andra sidan hade känslan av sökandet efter himmelska höjder gått förlorad.


Ljusbehandling:

Fotografen har på ett fint sätt fått ljuset att teckna ut både modellens vita klänning och alla hudtoner. Ljuset når även att teckna ut de under hatten placerade händerna. Och räcket och den fina hatten får ta rollen att representera mellantonerna, bra.


Temat:

Bildtiteln ”Blick mot himlen” får man väl säga stämmer perfekt.


Digitalt Färg


Jury:  Ostrikets FK Burträsk  

1:a

Lars-Ove Andersson
"Frostnupet"

Jag gillar hur färgklicken på fågelns huvud liksom lyser upp den i övrigt vintergråa bilden. Bilden ger intryck att vara tagen i samband med någon av de första frostdagarna


En ovanligt tilltalande fågelbild med en liten annorlunda vinkel. Perspektivet

bakifrån är kittlande och tillsammans med huvudet, som tecknas i profil,          

ger det en härlig spänning i bilden. De diagonala frostbelagda växtdelarna 

ger balans och liv i bilden. Fågelns röda hätta är ”pricken över I”. God skärpa och en mycket vacker bakgrunds bokeh


En fint fångad snösiska (?) i sitt rätta element. Underbart att se hur fågelns nästan svarvita fjäderdräkt försvinner in i omgivningens likaledes färglösa stillhet. 

Vackert komponerat och utmärkt skärpa.


En fin komposition med gråsiskan sittande på en lutande brännässle stjälk. En fin pose med fågelns blick åt höger, framträder vackert mot den diffusa bakgrunden. De otydliga nässlorna till höger kan tyckas onödiga, men eftersom fågeln blickar åt det hålet passar de väl in. En mjuk och fin färgskala vilar över bilden

2:a

Anders Lundgren
"Vättervy"

Denna till synes enkla landskaps-bild får en hög placering av mig, beroende på att dess komponenter Innehåll, Form och Budskap för mig samverkar på ett så ovanligt kraftfullt sätt. Först och främst är jag starkt tilltalad och påverkad av själva platsen, och hur fotografen på ett så skickligt sätt "översatt" från verklighet till fotografi.

Fotografen arbetar skickligt med ljuset, färgskalan och kompo-sitionen; en med-ryckande diagonal, som leder blicken in i bilden.  Den långa slutartiden som smetar ut vattenytan och den lilla "kobben" som balanserar kompositionen är läckert utfört.

Allt sammantaget skapas här ett tusculum, likt en plats i Kallhäll, dit jag för ett 15-tal år sedan drog mig tillbaks till för att njuta av stillheten och koppla av, med mina båda hundar. Det är underbart när bilder på detta sätt ger näring åt hjärnan och framkallar så mycket känslor och nostalgi. Bra Jobbat!


En mild dämpad färgskala som ger lugn. Lång exponering som ger vattnet en

drömsk yta. Stockarna i diagonalen kommer fram som två känselspröt som sonderar vad som komma skall. Dom vilar på något som skulle kunna vara en kapsejsad båt. De varma tonerna i molnen skvallrar om att en skönare tid är i annalkande. Bra skärpa på elementen i förgrunden. Bildutsnittet med fördel vattenytan bra.


Gillar bilden, ljuset, tonskalan, förgrundens uppbyggnad och himlen. Upplever

att bilden år lite tung på vänstersidan och tål mycket beskärning för att ta in

objektet bättre (om man vill).


3:a

PerOolof Gäddlin
"Tvättdags"

En explosion i färger som berättar en story om ett vanligt inslag i vardagen. Kvinnans placering i bildens vänstra del ger bilden en extra dimension. Vad hänger på strecken och vad tillhör kvinnan? Spännande! Vid en första anblick kan det kanske tyckas omotiverat med det bruna/beigea väggpartiet, 

men i min mening är det nyckeln till bildens budskap, innegården. Mättade och väl balanserade färger. Klädstrecken styr bilden till det väsentliga. God skärpa och balans.


En härlig bild i all sin enkelhet. Då kvinnan går klädd i tyger och mönster som påminner om dem som hänger på tvätt, är det nästan så att hon försvinner bland de andra färgrika tygerna. Ett påpassligt fångat fotografi med 

bra ljus och skärpa, och en tilltalande komposition.


Här har fotografen lyckats finna ett motiv med maximalt många färger.Kvinnan i bilden som går och tittar till sin tvätt ger en händelse till bilden. Man kan kanske störa sig på väggen i övre delen av bilden, men den ger en extra poäng eftersom det ger extra tyngd åt färgerna.


Nu har vi en färgbild. Kvinnan som hänger upp tygstycken går nästen i ett 

med resten av bilden. Horisontella linjer som går lite omlott men framhäver 

alla dessa fina tyger, i olika djup. Den neutralt diskret färgade bakgrunden gör färgspektret om än mer framhävt. Bra skärpa i tygen. 

Är det månne dagens tvätt som hänger på tork.


En välkomponerad bild med många färger och en solid berättelse. Kvinnan som står och hänger tvätt, tänk om hon haft ansiktet mot fotografen.


Digitalt svartvitt


Jury: Ostrikets FK Burträsk  

1:a

Stefan Beckman
"Vem är du?"

En härlig barnbild som inte har barnet i centrum, men utan barnet i dess 

position hade inte bilden varit lika spännande. Kattens vaksamma blick går

bortom barnet, kanske mot fotografen. Oskärpan på barnets rumpa respektive

bakgrund, ramar in bilden skärpemässigt och förstärker fokus på kattens ögon. Bra kom-position, med mycket luft, vid sidan av katten.


Bilden associerar till den nyfikenhet som barn i den här åldern har. Det ligger en kon-trast i bilden. Det mulliga barnet, mot den graciösa katten. Perfekt mot den diffusa bakgrunden, utan störande inslag. Möjligen att fotografen hade kunnat dra ned på hög-dagrarna en aning.






2:a

Per-Olof Gäddlin
"Vattenfärger"

Snacka om gråskala! Fantastiskt fångat med ljuset som tränger fram genom molnen och väcker liv i såväl landskap som vatten. En spännande lek med linjer och ljus. Bra balans och detaljrikedom. Grått är också en färg


En stämningsfull bild i ett mulet och disigt väder. Det känns i bilden att det är fuktigt utan att det regnar. Man sugs in i bildens vänstra del, följer bergens profil bort mot höger och hamnar i himlen uppe i det övre bortre ljusa partiet. Jag skulle vilja vara i bilden med min kajak och paddla bort mot udden och känna av en del av solskenet.


Ett naturdrama i olika grå schatteringar. Bergen bildar en vass och dramatisk

linje som avtar med avståndet. Det ser ut som om bergen tittar upp i skyn för att där skåda ljuset. Vi får hoppas att bilden inte förebådar en undergång utan en ljusare morgondag. Fin gråskala från ljust till helt mörkt. Bra skärpa på bergen. Beskärd med harmoni mellan förgrund, bergen och ljusets placering i skyn


Bilden känns meditativ och med sina välkomponerade lager av dis får bilden

djup, motljuset i bilden är väl behandlat och skapar tillsammans med bergen

dramatiska former.  Skulle personligen velat se mindre yta av vatten i förgrunden



3:a

Leif Arvidsson
"Smedmäster"

Det upplysta ansiktet har en fantastisk skärpa som balanseras ut av det omgivande mjuka ljuset. Ansiktet framhävs av det korta skärpedjupet och mörka bakgrund. Bra komposition med ett extra plus för mannens eftertänksamma blick.  Ett vackert porträtt av en äldre yrkesman som utstrålar lugn, trygghet och värme


Ett vackert komponerat och ljussatt porträtt av en gammal mästare inom sitt skrå, som nöjt blickar ut över vadå? Kanske över sin smedja, där han nu låter tankarna fara över allt fint smide han där har åstadkommit. Eller också studerar han sina båda söner, som blir allt skickligare i sitt hantverk för var dag som går, och som inom kort helt skall ta över verksamheten. Bilden lever högt på sin ljus-sättning. Titta bara hur vackert det mjuka sidljuset framhäver hans ansikte, bättre blir det inte! Kanske hade jag dragit i reglarna för skugga och svärta, för att inte helt förlora täckningen på kepan, som nu helt försvinner in i den mörka bakgrunden, i vart fall på min skärm. En bild med klar potential att vinna hela tävlingen, även om jag själv ändå sätter bilden med katten och barnet i allra första rummet.


Smedmäster har gjort sitt sista arbetspass för dagen. Han står lutad mot dörrposten och tittar ut över fjärden. Han ser grannen ta upp sik näten. Undrar om jag ska invänta Olle för att fråga om jag kan få ett par sikar med mig hem.


Fotografen har utnyttjat tredjedelsregeln på ett fint sätt. Handen som stödjer mot dörrposten ger extra innehåll. Kontrasten mellan ansiktet och den mörka bakgrunden ger bilden ett par extra poäng. Motivet

passar bra i svartvitt.


En äldre man fångad i ett mjukt men ändå markerat ljus Bra skärpa på ansikte. Det kvadratiska bildutsnittet matchar motivet väl. Det ser kanske ut som om han väntar på sina barnbarn. Det nöjda och positiva ansikts-uttrycket skvallrar i vart fall om något glädjande i sikte. Mycket fin gråskala i bilden.


Stabilt porträtt med väl behandlat ljus och god kontrast, kompositionen är enkel och rakt på sak.